Arctic shipping - regulation of air pollutants
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Arctic shipping - regulation of air pollutants
Dear Anne, Cecile, and colleagues,
I have read with great interest the posts about Arctic navigation. At LATMOS we are working on improving quantification of current and future shipping emissions in the Arctic, in particular along the Northern Sea Route but also along the North-West Passage and directly across the Pole (e.g. see Smith and Stephenson, PNAS, 2013). Our interest is in quanitify impacts on regional air quality (and climate) from pollutants like ozone and aerosols (PM). We would be very interested to discuss further about proposed IMO regulations (via MARPOL) related to ship emissions of, for example, sulphur dioxide (which forms sulphate aerosols) and black carbon (soot), practices in shipping lanes versus in port (are there plans to create an Arctic SECA (Special Emission Control Areas)?) as well as regulations related to new port development/urbanization . We are also potentially interested to look at emissions from shipping on Siberian rivers - a new emission dataset clearly shows this source. Another issue we are very interested in is emissions of air pollutants from gas/oil extraction which have been shown very recently to be a significant source of black carbon in the Arctic.
Please also see our contribution under the Anthropisation theme.
Kathy Law
I have read with great interest the posts about Arctic navigation. At LATMOS we are working on improving quantification of current and future shipping emissions in the Arctic, in particular along the Northern Sea Route but also along the North-West Passage and directly across the Pole (e.g. see Smith and Stephenson, PNAS, 2013). Our interest is in quanitify impacts on regional air quality (and climate) from pollutants like ozone and aerosols (PM). We would be very interested to discuss further about proposed IMO regulations (via MARPOL) related to ship emissions of, for example, sulphur dioxide (which forms sulphate aerosols) and black carbon (soot), practices in shipping lanes versus in port (are there plans to create an Arctic SECA (Special Emission Control Areas)?) as well as regulations related to new port development/urbanization . We are also potentially interested to look at emissions from shipping on Siberian rivers - a new emission dataset clearly shows this source. Another issue we are very interested in is emissions of air pollutants from gas/oil extraction which have been shown very recently to be a significant source of black carbon in the Arctic.
Please also see our contribution under the Anthropisation theme.
Kathy Law
kslaw- Messages : 6
Date d'inscription : 12/03/2013
Re: Arctic shipping - regulation of air pollutants
Good afternoon
Thank you for your invitation to participate to this forum.
The interest of an area such as Arctic is, again, a door open to so many discussions.
I will go back to this topic.
Sincerely
Anne
Thank you for your invitation to participate to this forum.
The interest of an area such as Arctic is, again, a door open to so many discussions.
I will go back to this topic.
Sincerely
Anne
Anne Choquet- Messages : 25
Date d'inscription : 12/03/2013
Arctic shipping, pollution and governance
Bonjour Kathy,
Le développement des activités économiques dans la région arctique - et la navigation maritime en particulier - ouvre des questions nouvelles en matière de gouvernance. Dans le cadre d'ACCESS, auquel LATMOS est associé, la question de la gouvernance de la navigation arctique dans le contexte d'une intensification des flux maritimes et d'une pollution accrue est prise en charge par l'UCAM semble-t-il. Est-ce que les points que tu mentionnes (pour la partie navigation) sont considérés dans le WP d'ACCESS ? Pour ce qui concerne la régulation des émissions de polluants atmosphériques résultant des activités extractives de gaz et pétrole (onshore), on devrait se retrouver a priori dans le cadre de la compétences des Etats. L'Union européenne (Commission et Parlement) a récemment soulevé la question et débattu des règles de sécurité (et non de la pollution) des forages offshore. Mais l'UE n'a pas de compétences en la matière pour ce qui concerne les eaux arctiques, sauf si les entreprises sont européennes éventuellement... Une directive est en cours de discussion.
Le développement des activités économiques dans la région arctique - et la navigation maritime en particulier - ouvre des questions nouvelles en matière de gouvernance. Dans le cadre d'ACCESS, auquel LATMOS est associé, la question de la gouvernance de la navigation arctique dans le contexte d'une intensification des flux maritimes et d'une pollution accrue est prise en charge par l'UCAM semble-t-il. Est-ce que les points que tu mentionnes (pour la partie navigation) sont considérés dans le WP d'ACCESS ? Pour ce qui concerne la régulation des émissions de polluants atmosphériques résultant des activités extractives de gaz et pétrole (onshore), on devrait se retrouver a priori dans le cadre de la compétences des Etats. L'Union européenne (Commission et Parlement) a récemment soulevé la question et débattu des règles de sécurité (et non de la pollution) des forages offshore. Mais l'UE n'a pas de compétences en la matière pour ce qui concerne les eaux arctiques, sauf si les entreprises sont européennes éventuellement... Une directive est en cours de discussion.
Pelaudeix Cecile- Messages : 33
Date d'inscription : 14/03/2013
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